Güzel bir uyku için ne yapmalı?

Uykusuzluk çeken milyonlarca insansandan biriyseniz eğer, doğayla iç içe bir kamp yapmanın tam zamanı!

Bu aralar havalar biraz soğuk olsa da bahar kapıyı çalmak üzere..

Yapılan yeni bir araştırama gösteriyor ki gün içerisinde açık alanlarda zaman geçirme -yapay ışığa maruz kalmadan- biyolojik saatimizi düzenleyerek huzurlu bir uyku çekmemize yardımcı oluyor.

Bilim insanları uzun zamandan beri tablet, cep telefonu, bilgisayar gibi yapay ışık yayan elektronik cihazların, hormonal dengemizi bozarak uykumuza zarar verdiğini zaten belirtiyorlar. Yapay ışık, uyumamızı kolaylaştıran melatonin hormonu üretimini baskılıyor. Yani uyumadan önce yatağınızda vakit geçirip zaman tünellerinde kaybolduğunuz facebook-instagram gibi uygulamalar uykunuzu kaçırıp, kalitesini de azaltıyorlar! Bu durum ertesi gün sizde aşırı yorgunlukla uyanma problemi şeklinde aksetse de asıl sıkıntı kanser riskinizin artması, kilo alımı ve psikolojik problemler gibi uzun vadeli hasarlar.

Peki vücudumuzun bozulan biyolojik saatini düzeltmek için ne yapmalı?

Aslında içeriğin iskeletini oluşturan esas konu burada başlıyor. Haydi dışarıya! Kamp yapmanın tam zamanı… Dayanağımız ise araştırmayı yapan bilim insanları. 🙂

Araştırmacılar 2 tane farklı deney yaparak bu durumu test ettiler. İlk olarak bu deneylere katılmayı kabul eden gönüllülerden 5 kişiyi – aralık ayında- 6 günlüğüne Colorado’daki Rocky dağlarına kamp yapmak üzere gönderdiler. (Tabi ki yapay ışık olmadan. 🙂 ) Bu süreçte tükürüklerinden ölçülen melatonin seviyeleri kamp öncesinde evlerinde ölçülen seviyelerle karşılaştırıldı. Kamp yapan gönüllülerin melatonin seviyeleri eskisine göre 2,5 saat erken artmaya başladı ve aradan 1 hafta geçmesine rağmen durum değişmedi. Yani bunların anlamı 2,5 saat erken yatağa gitmek demekti… 🙂 (Bu arada bu normalleşme sürecenin kaç gün sonunda ortaya çıkacağını tam olarak belirlemek için daha detaylı çalışmaların yapılması gerektiği çalışmada belirtiliyor.)

Gelelim 2. deneye..

İkinci deneyde araştırmacılar, gönüllüler arasından 9 kişiyi yine aynı kamp alanına gönderdiler; fakat bu sefer tercihleri temmuz ayıydı.. İlk deneyden farklı olan diğer bir husus ise kampa gönderilen gönüllülerin kamp öncesi melatonin seviyelerini ölçmek yerine,  evlerinde bulunan farklı 5 kişinin -eş zamanlı olarak- melatonin seviyelerini ölçmekti. Bu deneyin sonucunda, kampta bulunan kişiler evlerindekilere göre 2 saat daha erken salgılanan melatonin ile uykuya daldılar…

Nihayetinde kamp yapmak herkes için cazip bir seçenek olmayabilir.. Buna rağmen daha iyi uyuyup dinlenmek istiyorsanız, gün içerisinde daha çok dışarı çıkın ve geceleri yapay ışık yayan düşmanlarınızdan mümkün çerçeve uzak durun.. 🙂

Sosyal medya hesaplarınızı kapatmanızın tam sırası. Doğru yatağa…

Kaynak: The Verge, Alessandra Potenza

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s